onsdag, mars 29, 2006

Entreprenörskapsutbildning – ett säljande(?) koncept

Igår kväll (28 mars 2006) hade Aktuellt ett inslag om KY-utbildningar (Kvalificerad Yrkesutbildning) som har stor framgång eftersom de allra flesta elever (80 procent) får jobb efter examen. Den utbildning som togs upp som exempel i reportaget handlade om att bli en bra säljare.

Det påminde mig om en intervju jag gjorde med Dr. David Birch (forskaren bakom bland annat Gasellbegreppet – snabbväxande företag) för något år sedan. En av hans främsta kritiska synpunkter mot entreprenörskapsutbildningar på universitet och högskolor var att de sällan innehåller någon kurs i försäljning. Lite konstigt kan tyckas.

Mycket i att starta ett företag handlar ju om att sälja – om att få andra att tro på sin idé. Allt från eventuell familj, partners och finansiärer, till kunder och blivande anställda måste tro på affärsidén för att våga satsa. Att lära sig sälja borde alltså vara ett självklart inslag i alla entreprenörskapskurser!

Och apropå entreprenörskapsutbildningar: vi på ESBRI slutför för närvarande en kartläggning över hur det ser ut på den fronten i Sverige för tillfället – håll utkik efter information om denna på vår webbplats framöver.

Magnus Aronsson, vd för ESBRI

Ps. Mejla mig om du vill ha en kopia av den artikel som blev resultatet av intervjun med David Birch. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar