onsdag, juni 22, 2011

Kameramannens rapport från ICSB

På ICSB-konferensen i Stockholm kunde man träffa kompisar från förr, till exempel Allan Gibb och en björn.
Slutet av förra veckan tillbringade jag, tillsammans med flera av mina kollegor, till stor del på ICSB-konferensen. Att försöka sammanfatta tre dagar med hundratals seminarier och workshops är en omöjlighet. I stället kommer här några korta reflektioner från personen bakom kameran (jag fotade en hel del under konferensen, se tidigare inlägg här på esbribloggen).

Som vanligt var det trevligt att träffa vänner från hela världen. I början av 2000-talet var jag aktiv i ICSB, bland annat i styrelsen under några år, och många av dem jag lärde känna då kommer fortfarande på konferenserna. I år lyssnade jag främst på plenumsessionerna. Däremellan handlar konferensdeltagande mycket just om att träffas och ”buskdiskutera” i korridorerna.

Eftersom jag även suttit med i konferensens styrgrupp som representant för ESBRI, så var det härligt när det hela satte igång. I torsdags delade Prins Daniel ut ”The Global Award for Entrepreneurship Research” och näringsminister Maud Olofsson öppningstalade. Hela hennes tal finns på regeringens webbplats. Så här i efterhand tycker jag nog att hon såg extra avslappnad och glad ut. Kanske inte så konstigt då hon dagen efter meddelade att hon inte ställer upp för omval som partiordförande för Centerpartiet.

ICSB-dagarna avslutades med att professor Steven Klepper presenterade den forskning han fick pris för när konferensen startade på torsdagen. Han har studerat olika kluster och deras utveckling över tid, bland annat bilindustrin i Detroit. Klepper kallar sin forskning nanoekonomi eftersom den handlar om att gå in på riktigt detaljerad nivå. Ett resultat som jag reflekterade över var att det i början av 1900-talet fanns över 200 biltillverkare i bilklustret i Detroit. I dag finns det 3. Alltså klart färre tillverkare, men ändå fler modeller än tidigare då jag tror att varje tillverkare i början av 1900-talet hade en modell vardera.

Till sist vill jag ge en eloge till Maria Evertsson, Lena Stenberg och Anna Ullsten på Tillväxtverket som har utgjort kärnan i kansliet för ICSB 2011. Det är inte lätt att ro i land ett sådant här stort arrangemang. Bra jobbat!

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar