fredag, september 16, 2011

Mauds avsked till sina ambassadörer

I förmiddags lyssnade jag på Maud Olofsson som talade inför sin fanclub bestående av ambassadörer för kvinnors företagande. Uppemot 400 av de över 800 ambassadörerna var samlade i Stockholm.

Något som gjorde mig mindre upplyft var det exempel som Maud hämtade från mitt hemlän Jämtland: En kvinna ville ta över ett tillverkande företag och besökte banken för att diskutera ett lån, varpå bankmannen frågade ”Vet din man om att du är här?”

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Desto mer upplyftande var det att Maud adresserade två frågor som jag tycker är viktiga. Den första frågan handlar om vår inställning till misslyckande, och att den måste ändras i Sverige. Hon jämförde med Silicon Valley där ett misslyckande leder till att andra frågar ”Vad har du lärt dig?”. Denna fråga har jag själv lyft fram ett antal gånger i denna blogg

Den andra frågan handlar om att kvinnors företagande är en tillväxtfråga. Och då inte bara att fler kvinnor som startar och driver företag leder till tillväxt i samhället, utan att det behöver bli fler kvinnor som startar och driver tillväxtföretag. Detta tycker jag personligen är mycket angeläget, och det har jag och mina kollegor på ESBRI lyft fram i olika sammanhang sedan 10 år tillbaka. Inte minst i samarbetet med det amerikanska Diana-projektet.

Till sist en fundering: Är det bara kvinnor som får vara ambassadörer för kvinnors företagande…?

/Magnus

2 kommentarer:

  1. Magnus! Du är en utmärkt kunskapsspridare om kvinnors företagande; du och ni andra på Esbri! Det är en annan form av ambassadörsskap. Sedan är du inte företagare, så du platsar inte som ambassadör... Har sett forskning som visar att förebilder är särskilt viktiga för kvinnor, eftersom färre kvinnor driver företag. Så det finns en finess med att det är just kvinnor som är ambassadörer för kvinnors företagande.
    Mvh
    Gunilla Thorstensson, Tillväxtverket

    SvaraRadera
  2. Gunilla,
    Tack för beröm. Var inte ute efter ambassadörstitel själv, det var mer
    en reflektion. Om det är frågan om ambassadörer "för" kvinnors företagande,
    borde de också kunna vara män, icke-företagare etc. Även du och dina kollegor på
    Tillväxtverket är ju ambassadörer för kvinnors företagande. Vi ses på
    barrikaderna framöver J

    SvaraRadera