fredag, november 18, 2011

Sex, kaffe och hightech

Moderatorn Simon Dingle snackar kaffe med experterna från Kulbay Coffee.
I går deltog jag, Hanna och Christina i det fantastiskt inspirerande evenemanget Good Morning 2011, arrangerat av SSES. Över 600 deltagare från olika delar av innovationssystemet, spännande talare och bra energi.

Som vanligt hade mycket krut lagts på inramningen: på scenen fanns en avancerad kaffemaskin, komplett med två kaffeälskande baristor. För scendesignen svarade Konstfackstudenterna Fernanda Torre och Emma Rose Metcalfe. De hade placerat talarna i en mysig cafémiljö, utifrån tanken att många goda idéer fötts på caféer och klottrats ner på servetter.

Moderator var Simon Dingle, journalist och teknikfreak som flögs in från andra sidan jordklotet (Johannesburg, närmare bestämt). Han höll i diskussionerna och kickade igång evenemanget genom att delge oss sin syn på entreprenörskap. Dingle framhöll att temporära projekt, där folk från olika håll samarbetar, blir allt vanligare.

- Frilansande är framtiden, sa han.

Richard Scase, entreprenör och författare, levererade en del dystra åsikter: ”Storföretagen är döda!” och ”Europa är dött, jämfört med Kina och Indien!”. Han menade att bankkriserna är ett bevis för att den europeiska modellen är ohållbar. Och storföretagen må prata om att ha högt i tak, men det är bara retorik. I verkligheten är de riskrädda och tillåter inte sina anställda att ta egna initiativ. Men detta leder som tur är till något positivt: entreprenörskap.

- Entreprenörskapets tid är inne, utropade Scase.

Han var också noga med att skilja på entreprenörer och ”vanliga” företagare:

- Entreprenörer är inte nöjda. De vill växa.

Enligt Richard Scase kan föreställningar om ett flott kontor, firmabil och andra statusprylar stå i vägen för entreprenörskapet. Allt man behöver är fantasi och en smartphone.

- Det gäller att skaka av sig storföretagsmentaliteten och fundera ut vad man kan göra annorlunda, billigare eller bättre än de befintliga företagen, sa Scase.

Kaffet hade som sagt en framträdande plats under dagen. Det pratades också en hel del om högteknologi: superbatterier som samtidigt är miljösnälla, industrirobotar som programmeras för att göra en grafittiinstallation, DNA-teknik som gör perfekta barn till en beställningsvara, och digital övervakning över våra liv, inklusive kaloriintag. Möjligheter eller skräckscenarier? Det förstås på vad man gör av tekniken.

Ett annat, mer otippat, tema under dagen var – sex. Vi fick till exempel lära oss att vi redan i dag kan kontrollera om vår käresta varit otrogen genom att DNA-testa hans/hennes underbyxor. Det låter lite CSI men enkla tester finns att köpa på nätet!

Vi fick också höra Ethan Imbodens entreprenöriella historia. Han har grundat sexproduktsföretaget Jimmyjane som gör tvärtemot de traditionella företagen i branschen. Jimmyjanes produkter är exklusiva och designade med hållbarhetstänk. De marknadsförs i ”vanliga” medier, av ”vanliga” kändisar. Och de säljs i utvalda butiker – inte i sunkiga sexshoppar på bakgator.

- Det finns inga genvägar, du måste tänka innovativt på riktigt, sa Imboden.

SSES kommer lägga upp bilder och filmer från dagen på webben. Läs gärna mer om talarna här.

/Åse

2 kommentarer: