onsdag, december 07, 2011

Smörgåsbord av stöd till företagare


ESBRIs Helene Thorgrimsson deltog i 
Småföretagarexportdagen 2011.
I går deltog jag i Småföretagarexportdagen, arrangerad av SME Academy och 360entrepreneurship. Dagen innehöll presentationer av en mängd olika aktörer och tips på stöd till företagare, speciellt inriktade på export. Själv presenterade jag ESBRIs verksamhet och tipsade om forskning inom området.

Under dagen fick jag god överblick över den mångfald av organisationer som kan hjälpa en exportsugen företagare. Här kommer en lista:

Först ut var Företagarförbundet som är en organisation för mikroföretagare. De klassar företagare i fem olika typer: jobbaren, fixaren, arvtagaren, livsnjutaren, utvecklaren (20 procent) som siktar in sig på expansion, även utomlands. Vilken typ är du?

Ett av deras förslag till regelförändringar är att det måste bli mer attraktivt att anställa. Eftersom 95 procent av alla svenska företag är mikroföretag med 0-9 anställda finns en enorm potential för tillväxt.

Andreas Hatzigeorgiou arbetar på uppdrag av handelsministern i projektet Kosmopolit där tonvikten ligger på att ta tillvara resurserna hos utlandsfödda. Sverige har som mål att dubbla exporten. Det kan vara knepigt ibland eftersom Sverige är en liten marknad. Ofta har vi inte kapacitet att leverera tillräckligt stor mängd varor. Företaget Västerbottensost fick för några år sedan en förfrågan om att exportera sin goda ost till Frankrike, men kvantiteten skulle motsvara deras tillverkning under ett helt år. I och med detta föll affären, de kunde inte leverera.

Trade Finance på SEB hjälper företag som avser att exportera sina produkter eller tjänster. De kan exempelvis vara behjälpliga med att säkerställa marginaler, finansiering för att starta produktion och valutakursförändringar. De samarbetar också med nästa aktör, EKN.

EKN är en statlig aktör som kompletterar den privata marknaden. Stora företag är deras kunder men de arbetar också för att främja små företags export. De lånar inte ut några pengar men de arbetar med garantier, och det är ju också ett finansieringsverktyg. EKN underlättar för företag att göra mer och säkrare affärer utomlands. De kan ge garanti för både långa kredittider, utebliven betalning och kapital för att kunna genomföra affären i ett stort antal länder.

Handelskammaren genomför olika aktiviteter för att främja handel med andra länder. De arrangerar bland annat frukostmöten – ”Do business with” – med affärsnytta och kontakter. De tillhandahåller också internationella nätverk och har representanter i nästan alla länder i världen.

Stockholms internationella entreprenörers nätverk, SIEN är ett nätverk med många internationella kontakter och stor erfarenhet. De kan öppna dörrar och stödja processen genom hela etableringen utomlands, samt vara med som kommersiell affärspartner.

Enterprise Europe Network tar Europa till företagen. De finns i 52 länder och erbjuder information, rådgivning om lagar och regler, partnersök (affärs/teknik) matchmaking, kontaktmässor och brokerage events (en slags speed dating).

Efter en stärkande lunch fick vi lyssna på Bengt Wahlström. Han menar att en turbulent värld kräver ständig bevakning. Ungefär två timmar i veckan får man räkna med att lägga ner för att hålla koll på omvärlden, se vad ”de stora” gör och se om man kan göra något liknande själv. Våga vända på perspektiven! Du behöver ständigt uppdaterad kompetens. Som ett exempel nämnde han IKEA som började med lastpallar i papper (!) vilket gör det både lättare och billigare att frakta varor. Små företag kan kanske också tjäna pengar på den här tekniken för varutransporter.

Tillväxtverket hjälper företag med både kostnadsfri information och olika former av ekonomiskt stöd. På deras webbplats hittar du beskrivningar av de olika bidragsformerna. De har knutit till sig ett stort antal ambassadörer för kvinnors företagande som genom att vara förebilder ska stimulera andra kvinnor att starta företag. Tillväxtverket genomför också en speciell satsning på företag inom vård och omsorg samt kreativa näringar.

Internationella programkontoret har som syfte att underlätta internationalisering och samarbete över gränserna. De hjälper till att hitta samarbetspartners i de länder man vill rikta sig mot. Man kan också få bidrag till olika former av utbyte och utbildning, studieresor och praktik. Yrkesverksamma kan besöka andra länder och träffa andra som arbetar med samma sak.

Arbetsförmedlingen hjälper företag att rekrytera. De ordnar rekryteringsträffar och det är möjligt att söka i deras CV-databaser. De kan också hjälpa till med urval utifrån språk/kompetenser vid internationalisering. EURES ska underlätta rekrytering av arbetskraft till/från Sverige och andra länder. Många utländska företag vill rekrytera personal från Sverige.

Odette Lager är varumärkesstrateg och hon ger tips på hur vi ska tänka när vi ska positionera oss. Här kan ditt företag få hjälp att förmedla rätt känslor och det ger trovärdighet och gör din produkt unik. Tänk efter var du befinner dig i företagsprocessen och samla allt i en varumärkesplattform så att alla anställda kan läsa – och begripa – den.

Semantix är ett språkföretag med 6 500 översättare och tolkar. De menar att flerspråkighet är en fördel i affärer med utländska företag - förtroendet minskar om det är språkliga fel i dokument. Konsekvensen blir ofta att köparen tror att även produkten är dålig. Flerspråkighet öppnar dörren till nya marknader, menar Semantix.

Hittar du något som intresserar dig eller som du tror att ditt företag kan ha nytta av? Läs mer på de olika aktörernas webbplatser.

Har du fler tips på stöd inför utlandssatsningen? Kommentera gärna nedan!

Lycka till!

/Helene

1 kommentar:

  1. På Etablering utomlands finns artiklar och handfasta tips till företag som är intresserade av affärsrelationer utanför Sveriges gränser. www.etableringutomlands.se

    SvaraRadera