tisdag, oktober 02, 2012

Crowdfunding ftw

I dag deltog jag i seminariet ”Crowdfunding – how do you fund and get funded?” med Sara Hanks från CrowdCheck. Crowdfunding handlar om att många privatpersoner skrapar ihop sina slantar för att investera tillsammans – inget nytt i sig förstås, men begreppet crowdfunding har fått genomslag, tekniken har utvecklats och nya aktörer dyker upp. I går fick vi till exempel höra om den svenska crowdfundingpionjären Funded By Me.

Saras företag sysslar med due diligence inom crowdfunding. Med det menas att de helt enkelt kollar upp entreprenörer som söker privata investerare, i syfte att minska risken för bedrägerier. CrowdCheck beskriver det på sin webbplats som att de ”sparkar på däcken innan du investerar”. De kollar att företaget existerar, att företagarna är de som de utger sig för att vara och att deras verksamhet stämmer. Däremot kan de förstås aldrig lova att investeringen kommer bli lukrativ.

Under seminariet berättade också Claes Stenmark hur crowdfunding kan se ut i praktiken. Hans företag, Virtuous Spirits, söker aktivt investerare just nu (via Funded By Me Equity). Claes konstaterade att det förstås dels handlar om att dra in kapital för att komma igång – men också om marknadsföring. Får de tag i 200 personer som villigt går in med pengar i ett ännu icke-producerande företag, har de en bra historia att berätta för journalister.

Seminariet var välbesökt, några av deltagarna hade erfarenhet av crowdfunding medan andra var mer nyfikna. När Claes visade hur crowdfundingsidan för hans företag såg ut, med namn och belopp tydligt synliga, uppkom en del frågor. Är det verkliga namn? Redovisas det så öppet?

- När människor loggar in med sina verkliga namn minskar risken för bedrägerier. Det är ett pris man får betala för att vara en del av gruppen, sa Sara Hanks.

- För mig är det viktigt att se vilka personerna är, och att kunna kolla upp dem. Det är intressant att veta om de jobbar för en konkurrent, och på Facebook kan jag se om personen är kompis med mina ex-flickvänner. Inte för att jag har något emot mina ex-flickvänner! Men i slutänden är det jag som bestämmer vilka som får äga andelar i mitt företag, sa Claes Stenmark.

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar