onsdag, oktober 10, 2012

TedxHornstull: Gå ihop och förändra världen!


I går började jag min dag på mysiga BioRio i Hornstull. Men det var inte film jag såg utan min första TEDx-föreläsning. Dagens utgångspunkt var ”förändring genom samarbete”. Ett tema som säkert alla inser vikten av men som vi kan behöva bli påminda om ibland. TEDx, som är lokalt arrangerade föreläsningar inspirerade av den amerikanska förlagan, känns som en bra plats för det.

Kontentan av dagen blev att när vi går ihop och organiserar oss blir vi starka och kan skapa förändring tillsammans, vare sig det gäller politik, miljö, lokaltrafik eller något annat. Den förhoppningen har bland annat Per Ribbing från Vindkraftkooperativet som tillsammans äger sina elgeneratorer, och Anna Nygård som startat Planka.nu, som vill att kollektivtrafiken ska vara gratis för alla. Både är levande exempel på vad man kan göra när man organiserar sig tillsammans.

Bland talarna fanns också Lars Wilderäng som driver bloggen Cornucopia som handlar om tillväxt i en föränderlig värld.

I kaffepausen minglade jag med blivande innovationsforskare, reklamfilmare, internationella studenter och it-konsulter.

Allt filmades så den som är nyfiken på vad som sades kan gå in på TEDxHornstulls hemsida om ett par dagar och kika. Presentationerna varvades, i sann TEDx-anda, med intressanta inspelade föreläsningar från föreläsningsserien TED Talks. Där inspirerade Bunker Roy som bland annat startat ett barfotauniversitet i Indien.

Avslutade gjorde, också inspelad, Derek Sivers på temat How to start a movement. Tillspetsat men lärorikt – och roligt! Då märkte jag att trots att alla talare hade glöd och passion för sina respektive ämnen saknade de det som så ofta gör de amerikanska talarna till såna publikvinnare: humor! Men man kan inte få allt.

Det var en välorganiserad och trevlig tillställning tycker jag. Nu ser jag fram emot nästa tillfälle på TEDxStockholm som går av stapeln i Kulturhuset på temat ”Redefining innovation”.

Vi kanske ses där den 22 oktober, efter vår nästa Estradföreläsning förstås.

/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar