torsdag, mars 13, 2014

En reality check från ”utfallet”

På Småföretagsdagarna igår möttes politiker, företagare, riskkapitalister, myndighetsrepresentanter, innovatörer, en entreprenöriell prins och… tja, en massa annat löst folk. Att få till den blandningen är ju toppen. Det är vad vi också strävar efter när vi arrangerar evenemang på ESBRI.

För när så skilda grupper möts, och berättar om sina respektive ”verkligheter”, finns ju alla möjligheter att ett lärande kommer till stånd. Förutsatt att deltagarna är öppna för att lyssna på andra och inte bara försvara sina egna positioner, förstås.

Jonas beskrev i sin blogg några sådana möten: Mellan företagare och företagsfrämjande myndigheter, samt mellan forskare och politiker.

Under Småföretagsdagarna arrangerades också workshops, en av dem handlade om småföretagens internationalisering. Först levererade Gunnar Hökmark (M) och Jonas Eriksson (MP) sina respektive politiska perspektiv på frågan. Därefter kommenterade Monica Lindstedt, grundare av Hemfrid och ordförande i Företagarna:

- Det ni säger är långt från verkligheten! Eller, det är långt från min vardag i alla fall.

- När jag startade Hemfrid ansökte jag om ett nyföretagarlån hos ALMI. Det visade sig att eftersom jag hade haft ett enmansföretag tidigare kunde jag inte få ett nyföretagarlån. Däremot kunde jag få ett litet fint ”kvinnolån”. Jag blev arg och ringde en politiker jag känner som sa: ”Vad bra att du ringer. Vi har så lite kontakt med utfallet”. Jag var alltså ett ”utfall”, konstaterade Lindstedt.

Nästa ESBRI-tillfälle att mötas och lära över organisationsgränserna är 18 mars. Då arrangerar vi en Estradföreläsning om attraktivitet, urbanisering och tillväxt. Vi välkomnar såväl storstadsvurmare som glesbygdskramare, och ser fram emot en bra diskussion!

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar