torsdag, januari 07, 2016

Lyxig butik mitt i röran

Jag befinner mig på resa i Colombia för att hälsa på min sambos släktingar i några veckor. Vi har rest runt till flera olika städer och en av dem var Puerto Asis, en liten stad nära Amazonas. Där bor min sambos äldsta syster med sin familj.

Tyvärr förekommer mycket korruption i området så staden är inte alls väl underhållen. Trots att staten har bidragit med mycket pengar för att reparera och asfaltera gatorna finns stora områden som är helt förslummade. De boende måste själva reparera ”sin” del av gatan, och eftersom många är fattiga och saknar möjlighet att betala får gatan fortsätta vara både lerig och gropig. Det var deprimerande att se när man vet att de pengar som var avsedda för underhåll i stället har hamnat i någons privata fickor.

Mitt i denna röriga miljö driver min sambos syster en butik där hon säljer underkläder, t-shirts och lättare kläder av fin kvalitet. Hon har drivit butiken i nästan 20 år och med tiden har hennes varor fått bra rykte. Butiken har utökat och hon har många återkommande kunder från både närområdet och mer avlägsna platser. När vi var på besök kom till exempel en familj från Equador och handlade kläder till alla familjemedlemmarna. Butiken ligger i bottenvåningen på deras hus så det är inte så noga med öppettiderna. Systern skulle hellre vilja bo i en större stad med mer behagligt klimat men där är också konkurrensen större och det är svårare att driva butik.

I Colombia är nödvändighetsentreprenörskap vanligt. De flesta driver företag i stor eller liten skala för att försörja sig eftersom det knappt finns några trygga anställningar.

Hela min sambos familj är mycket företagsam. Jag har tidigare bloggat om den andra systern, som driver snabbmatsrestaurang. Båda föräldrarna drev företag när de var yngre, de hade då både matvaruaffär och ett mindre apotek. Och min sambo driver eget i Sverige. Såklart.

/Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar