torsdag, februari 25, 2016

”Don’t write Dear…”

Kevin Chambers, Anne Lidgard, Anders Olsson och Carole Bellis. Foto: Sofia Ernerot.
Så, vad ska man egentligen tänka på om man vill ta sig in på den attraktiva – och stooora – marknaden i USA? Och vilken hjälp finns det att få? Det var huvudfrågeställningarna under en programpunkt på Sweden-U.S.Entrepreneurial Forum.

En av rådgivarna var Anne Lidgard som är föreståndare för Vinnovas kontor i Silicon Valley. Hon var också en av initiativtagarna till Nordic Innovation House och ansvarar för programmet TINC. Hon menade att alla som är intresserade av USA och Silicon Valley borde åka dit och kolla hur det är. Till exempel genom att söka TINC. Hon gav också många konkreta råd, som att alla svenska startups som åker till Silicon Valley – eller någon annanstans – bör lämna sina utvecklare och programmerare hemma i Sverige. Annars är det stor risk att de blir rekryterade av något annat företag. Ett annat mycket konkret råd var att inte inleda sina mejl med ”Dear”, det är helt ute i Silicon Valley. Numera är det ”Hi” som gäller. Om du skriver Dear, vet alla direkt att du är utböling och bemötandet kanske blir sämre.

Anders Olsson från Business Swedens New York-kontor poängterade skillnaderna i juridiskt system. I USA – och andra länder som använder sig av common law-systemet – jobbar man nära advokater på ett helt annat sätt än vad vi är vana vid. Han lyfte också fram att de kulturella skillnaderna är mycket större än vad många svenskar tror. Vi tycker att vi har så bra koll på USA eftersom vi har varit där på semester, sett massa filmer och kan språket hyfsat bra. Anders menade att USA är större än Silicon Valley. Han tipsade också om programmet Surge SF, och om att New York har ett initiativ som heter ”Into NYC” där entreprenörer kan få förtur i visa-kön mot att de etablerar sig i New York och föreläser på universitetet. Immigrations- och visaregler kan annars stöka till det för dem som vill söka lyckan i USA.

Kevin Chambers från amerikanska ambassaden i Stockholm hänvisade bland annat till SelectUSA, som är en ”one stop shop” för alla som vill investera eller starta företag i USA. Även ambassaden i Sverige är ett bra ställe att kontakta, menade han. Det statliga fungerar lite annorlunda i USA än i Sverige. I USA kan de hjälpa till mer handgripligt jämfört med här. Kevin viktigaste råd var annars att, i Sun Tzus anda, att skaffa en lokal guide när man ska ”inta utländskt territorium” – något som för övrigt ambassaden kan hjälpa dig att hitta. Han höll också med Anders om att det helt klart är värt att kolla på fler ställen än Silicon Valley. Det kanske är någon helt annanstans du bör etablera dig…

Carole Bellis är baserad i Silicon Valley och partner på advokatbyrån Kilpatrick Townsend. Hon höll såklart med Anders om att man bör satsa på att hitta en bra advokat om man vill etablera sig i USA. De har en färdig och väl genomarbetad modell för att sätta upp företag som ”vi kan göra i sömnen numera”. Investerarna vill ha det på ett visst sätt, och då är det enklast att göra så. Företaget registreras i staten Delaware, med 10 miljoner aktier (för att förenklar spridning i framtiden). Det vanligaste sättet är att advokaterna inte tar något betalt förrän de har lyckats skaffa finansiering till sin klient – det gör att de jobbar hårt. Och de tar sig inte an företag de inte tror på, det är även deras eget rykte som riskeras om de rekommenderar en investerare att satsa på fel företag.
/Jonas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar