måndag, mars 20, 2017

Slösa inte med godsakerna!

Delar av teamet bakom New Juice.
I dag var jag på den årliga mässan ”Entreprenörskap på riktigt”, arrangerad av Ung Företagsamhet. Massor av gymnasieungdomar visar upp kreativa och inspirerande affärsidéer under två dagar. Uppfinningsrikedomen är stor och jag passade på att prata med några av de unga företagarna. Alla jag fick kontakt med var säkra på att de skulle fortsätta att driva företag även efter studierna, vilket är jätteroligt. Då blir det ju verkligen entreprenörskap på riktigt.

Flera av årets företag fokuserar på hållbarhet genom att tillverka och sälja smycken och låta en del av vinsten gå till välgörande ändamål. Ett exempel är Wings Youth där 100 procent av vinsten går till en organisation som hjälper gatubarn i Brasilien med mat, vatten och kläder. Humanity Drop säljer också egentillverkade smycken och bidrar till Wateraid, en organisation som skänker rent vatten till behövande länder.

Andra fokuserar på hälsa: Gainzo tillverkar egenproducerade sötsaker för den hälsomedvetna godisgrisen. Green Meal säljer nyttiga och goda energibars.

New Juice tar hänsyn till både hållbarhet och hälsa. De tillverkar färsk, nyttig juice av frukt som annars slängs på grund av skönhetsskavanker. De visade glatt upp juicepressen som de använder för att tillverka fyra smaskiga och fräscha smaker och de har en slogan som jag verkligen gillar. ”Never waste great taste.”

Jag håller med!

/Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar